Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 14 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Rodičovské styly výchovy a dospívající
Ženíšková, Karolína ; Gillernová, Ilona (vedoucí práce) ; Šírová, Eva (oponent)
Bakalářská práce pojednává o rodičovských stylech výchovy ve vztahu k dospívajícím. Literárně přehledová část má za úkol shrnout nejdůležitější současné poznatky v oblasti této problematiky. V této části je nejprve téma rodičovských výchovných stylů zasazeno do širšího kontextu současného vývoje rodiny a jsou vyzdvižena základní východiska, na nichž staví většina odborné veřejnosti. Jádro literárně přehledové části práce tvoří přehled nejvýznamnějších témat, kterými se zabývají současné výzkumy. Ačkoliv práce čerpá převážně ze zahraniční literatury, nezapomíná zmínit i české autory, kteří se danou problematikou zabývají. Empirická část práce představuje návrh výzkumného projektu, který tematicky navazuje na literárně přehledovou část. Zabývá se fenoménem vynořující se dospělosti a s ní související rodičovskou výchovou, jejíž podoba se zdá být v tomto období poměrně specifická. Jedná se o kvalitativně koncipovanou mapující studii, která má za cíl odhalit základní rysy a charakteristiky výchovných interakcí v období vynořující se dospělosti. Klíčová slova: Rodičovské styly výchovy, dospívající, rodina
Souvislost výchovného stylu a sociálních kompetencí dospívajících
RUSÁ, Zuzana
Tato bakalářská práce se zabývá tématem sociálních kompetencí adolescentů. Cílem práce je zjistit souvislosti mezi výchovnými styly a sociálními kompetencemi adolescentů. Teoretická část je rozdělena na čtyři části. Tyto kapitoly se zabývají popisem základních pojmů: období adolescence, výchova, výchovné styly, sociální kompetence a souvislosti mezi výchovnými styly a sociálními kompetencemi. Praktická část se zabývá dotazníkovým šetřením. Výzkumný soubor se skládá ze 76 respondentů ze střední školy. Pro měření vybraných proměnných použit Dotazník způsobu výchovy v rodině (Čáp, Boschek) a Inventář sociálních kompetencí (ISK) (Kanning). Nakonec jsou získaná data statisticky zpracována a vyhodnocena. V praktické části se prokázala, že výchovné styly souvisí s některými sociálními kompetencemi. Nejvíce souvislostí se potvrdilo mezi výchovnými styly a reflexibilitou. Klíčová slova: sociální kompetence, výchovné styly, adolescence
Vliv rodičovského stylu výchovy na utváření a preferenci vlastního výchovného stylu adolescentů
KŘÍŽ, Jakub
Ústředním tématem diplomové práce je téma z pedagogické psychologie - výchovné styly se zaměřením na adolescenty. Teoretická část práce se v první kapitole věnuje období adolescence a vývojovým změnám, které jsou s ní spojené, v druhé kapitole historickým, tradičním, ale i současným pojetím rodiny a výchovy a závěru teoretické části práce se věnujeme problematice výchovných stylů od jejich definice, prvních teorií až po studie o jejich vlivu na utváření osobnosti dítěte, spojitosti s různými projevy antisociálního chování či rizikem vzniku různých psychických poruch. Výchovný styl jako psychologický konstrukt vykazuje dlouhodobě vysokou reliabilitu a využitelnost a mnohé studie s tímto konstruktem stále pracují a dokazují, že má dobrou vypovídací hodnotu o fungování rodiny, hlavně vztahu rodič-dítě nebo se prokazují souvislosti mezi konkrétními výchovnými styly a zvýšeným rizikem různých psychopatologických projevů chování u dětí a mladistvých. V rámci empirické části práce jsme se rozhodli zmapovat na vzorku 253 českých adolescentů, v jakém poměru se výchovné styly v této věkové kategorii vyskytují. Byl zvolen kvantitativní design a vytvořena testová baterie sestávající z metody pro zjišťování výchovných stylů (Dotazník pro zjišťování způsobů výchovy v rodině a jeho modifikace) a metody umožňující měřit osobnostní rysy (BFI-10). Při zkoumání výchovných stylů si odborníci kladou otázku, které faktory mají největší vliv na to, jaký výchovný styl nakonec rodiče ve své výchově využívají. Z toho pramení druhý cíl práce, který spočíval v ověření vztahů mezi všemi komponenty výchovného stylu rodičů adolescentů s komponenty řízení adolescentů. Prozkoumali jsme tedy kvantitativními metodami výzkumu (korelace), zdali existuje vztah mezi emočním vztahem rodičů/řízením vůči adolescentovi a adolescentovou mírou řízení, kterou by preferoval on, kdyby už byl rodičem dítěte. Tím jsme se snažili u našeho vzorku ověřit, jak moc nebo zdali vůbec, mají jednotlivé dimenze výchovného stylu rodičů vliv na postupném utváření svého vlastního výchovné stylu adolescentů, z nichž se většina stane během pár let rodiči. Co se týká výskytu výchovných stylů, zjistili jsme v porovnání s dřívějšími výzkumy v českém prostředí menší výskyt výchovných stylů reprezentující tradiční přísnou výchovu, a naopak větší podíl výchovných stylů kombinující kladný/extrémně kladný emoční vztah k dítěti a rozporné či slabé řízení, tedy výchovy poskytující dětem větší volnost a dostatek projevů lásky. Po ověření hypotéz jsme zjistili, že se u adolescentů snižuje při sílícím záporném emocionálním vztahu rodičů tendence k poskytování volnosti, ta se snižuje rovněž při zvyšujících se požadavcích rodičů. Positivní vztah byl také nalezen mezi komponentami požadavků a poslední a zároveň nejvyšší negativní vztah byl nalezen mezi poskytovanou volností rodičů a požadavky adolescentů jako budoucích rodičů. V posledních hypotézách jsme prokázali statisticky významný positivní vztah mezi osobnostním rysem přívětivost a volností adolescenta jako budoucího rodiče.
Neformální vzdělávání dětí: Jak rodina ovlivňuje výběr kroužků
Čerňanská, Sára ; Mouralová, Magdalena (vedoucí práce) ; Klusáček, Jan (oponent)
Tato bakalářská práce pojednává o neformálním vzdělávání dětí, zejména se zaměřuje na popis faktorů, které ovlivňují vysokoškolsky vzdělané rodiče při výběru zájmových kroužků svým dětem, které tráví průměrně 5 hodin týdně v zájmových kroužcích. V této práci se zaměřuji na děti základní školy prvního a druhého stupně, v tomto věku jsou klíčovými činiteli rodiče, kteří děti vychovávají a přenáší na ně své vzory chování a své hodnoty. Cílem je zjistit co ovlivňuje rodiče při výběru, v jaké míře na výběru participují děti, jak si rodiče rozdělují role v zajišťování chodu zájmových kroužků. V rámci výzkumu bylo provedeno jedenáct rozhovorů, na kterých byla provedena obsahová analýza. Výsledkem je popis faktorů, které všechny rodiče ovlivňují v podobné míře, jako je osobnost dítěte, jeho zájem, věk a vzdálenost kroužků od bydliště. Hlavním zjištěním jsou rozdílná pojetí neformálního vzdělávání některých respondentů, jejich odlišná míra kontroly a zásahů do výběru a jiné představy ohledně toho, jak by jejich dítě mělo trávit volný čas. Podle těchto aspektů byly vytvořeny tři přístupy rodičů. Jedná se o volný, aktivní a náročný přístup.
Komunikace, rodičovská kontrola a gender rozdíly v rodičovských stylech a jejich vliv na užívání alkoholu u žáků šestých tříd zapojených do projektu Unplugged
Stará, Iveta ; Čablová, Lenka (vedoucí práce) ; Gabrhelík, Roman (oponent)
VÝCHODISKA: Zahraniční studie prokázaly, že výchovný styl a jednotlivé prvky výchovy mají vliv na to, jak děti konzumují alkohol. Co se týče rodinných stylů, tak nejméně konzumují alkohol děti z rodin, které vyznávají autoritativní styl výchovy, dále také v rodinách, kde rodiče komunikují s dětmi, dávají jim jasné hranice, kontrolují je. CÍLE: Cílem výzkumné části diplomové práce je zjistit vztah mezi stylem komunikace, vybranými aspekty výchovného stylu (jako je kontrola a dodržování pravidel) v rodině a užíváním alkoholu u dětí. Dalším tématem práce je také zjistit rozdíly mezi dívkami a chlapci v množství užívání alkoholu v závislosti na komunikaci a zkoumaných aspektech výchovného stylu. METODY: Pro získání dat byl použit dotazník European Family Empowerment Questionnaire (Sumnal, Calafat, 2010), který byl přeložen do českého jazyka. Tento dotazník vyplňovali jak žáci, tak i rodiče. Z dotazníku byly pro účely diplomové práce vybrány jen některé otázky. Kromě socio-demografických údajů a informací o tom, jak často děti pily alkohol, byly vybrány ještě dvě otázky zabývající se výchovnými prvky (kontrola komunikace). Data se párovala rodič s dítětem a celkem bylo získáno 1 806 rodin. VÝSLEDKY: Výzkum zjistil, že více konzumují alkohol chlapci než dívky. Celoživotní prevalence konzumace alkoholu...
Indian Family in Selected Novels by Anita Desai
Kolmanová, Jitka ; Topolovská, Tereza (vedoucí práce) ; Chalupský, Petr (oponent)
Smyslem této diplomové práce je analýza vztahu rodič-dítě ve vybraných románech Anity Desai. Romány pro tuto analýzu jsou Cry, the Peacock; Clear Light of Day; Fire on the Mountain; Fasting, Feasting. Cílem teoretické části je zaprvé představit Anitu Desai a její styl tvorby; za druhé položit teoretické základy pro další analýzu vztahu mezi dětmi a jejich rodiči. V této části autorka popisuje teorii konceptu přimknutí, vzorce chování a styly výchovy (autoritářskou, autoritativní, shovívavý, zanedbávající). Teoretickou část uzavírá popis indické společnosti a struktury uvnitř typické indické rodiny - prostředí, v němž žijí postavy Anity Desai. Praktická část se skládá z podrobné analýzy vybraných románů. Tato analýza dokládá sklon Anity Desai k zobrazování takových výchovných stylů, které vyvolávají v dětech pocit nejistoty. Výsledky analýzy dokazují, že tyto postoje k výchově negativně postihují rozvoj osobnosti. Zajímavé bylo zjištění, že diskriminace na základě pohlaví ovlivňuje nejenom životní cestu a sebepojetí protagonistů, ale i povahu vztahu mezi nimi a jejich rodiči.
Neformální vzdělávání dětí: Jak rodina ovlivňuje výběr kroužků
Čerňanská, Sára ; Mouralová, Magdalena (vedoucí práce) ; Klusáček, Jan (oponent)
Tato bakalářská práce pojednává o neformálním vzdělávání dětí, zejména se zaměřuje na popis faktorů, které ovlivňují vysokoškolsky vzdělané rodiče při výběru zájmových kroužků svým dětem, které tráví průměrně 5 hodin týdně v zájmových kroužcích. V této práci se zaměřuji na děti základní školy prvního a druhého stupně, v tomto věku jsou klíčovými činiteli rodiče, kteří děti vychovávají a přenáší na ně své vzory chování a své hodnoty. Cílem je zjistit co ovlivňuje rodiče při výběru, v jaké míře na výběru participují děti, jak si rodiče rozdělují role v zajišťování chodu zájmových kroužků. V rámci výzkumu bylo provedeno jedenáct rozhovorů, na kterých byla provedena obsahová analýza. Výsledkem je popis faktorů, které všechny rodiče ovlivňují v podobné míře, jako je osobnost dítěte, jeho zájem, věk a vzdálenost kroužků od bydliště. Hlavním zjištěním jsou rozdílná pojetí neformálního vzdělávání některých respondentů, jejich odlišná míra kontroly a zásahů do výběru a jiné představy ohledně toho, jak by jejich dítě mělo trávit volný čas. Podle těchto aspektů byly vytvořeny tři přístupy rodičů. Jedná se o volný, aktivní a náročný přístup.
Rodičovské styly výchovy a dospívající
Ženíšková, Karolína ; Gillernová, Ilona (vedoucí práce) ; Šírová, Eva (oponent)
Bakalářská práce pojednává o rodičovských stylech výchovy ve vztahu k dospívajícím. Literárně přehledová část má za úkol shrnout nejdůležitější současné poznatky v oblasti této problematiky. V této části je nejprve téma rodičovských výchovných stylů zasazeno do širšího kontextu současného vývoje rodiny a jsou vyzdvižena základní východiska, na nichž staví většina odborné veřejnosti. Jádro literárně přehledové části práce tvoří přehled nejvýznamnějších témat, kterými se zabývají současné výzkumy. Ačkoliv práce čerpá převážně ze zahraniční literatury, nezapomíná zmínit i české autory, kteří se danou problematikou zabývají. Empirická část práce představuje návrh výzkumného projektu, který tematicky navazuje na literárně přehledovou část. Zabývá se fenoménem vynořující se dospělosti a s ní související rodičovskou výchovou, jejíž podoba se zdá být v tomto období poměrně specifická. Jedná se o kvalitativně koncipovanou mapující studii, která má za cíl odhalit základní rysy a charakteristiky výchovných interakcí v období vynořující se dospělosti. Klíčová slova: Rodičovské styly výchovy, dospívající, rodina
Způsob výchovy a sourozenecká skupina ve vícedětných rodinách
Suchomelová, Anna ; Gillernová, Ilona (vedoucí práce) ; Mertin, Václav (oponent)
Diplomová práce se zabývá způsobem výchovy a sourozeneckou skupinou ve vícedětných rodinách. V teoretické části jsou popsána teoretická východiska způsobu výchovy, proměnné působící na způsob výchovy a specifika vícedětných rodin. Pro výzkum v empirické části byla zvolena kvalitativní výzkumná strategie. Výzkumný soubor je složen z devíti rodin české národnosti se čtyřmi až pěti dětmi ve věku 1,5 roku až 18 let. Rodiče jsou ve většině případů vysokoškolsky vzdělaní, praktikující katolíci. Data byla získávána kombinací kvalitativních a kvantitativních výzkumných metod. Výstupem práce je popis výchovných specifik vícedětných rodin, možných příčin výchovných rozdílů mezi sourozenci a zároveň charakteristika sourozenecké skupiny. Zdá se, že velikost rodiny se odráží zejména v komunikaci rodičů s dětmi, množství společných činností a v organizaci chodu domácnosti. Příčiny rozdílného výchovného působení na jednotlivé sourozence můžeme hledat v odlišných osobnostních charakteristikách, věku a sourozenecké konstelaci dětí a zároveň v přibývajících zkušenostech rodičů. Význam sourozenecké skupiny se projevuje zejména v kompenzaci nedostatku rodičovské pozornosti, podněcování vývoje mladších sourozenců a rozvoji sociálních dovedností.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 14 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.